Uživatel:
Heslo:

E-mailový zpravodaj

Informace o novinkách a akcích na Váš e-mail.

Recenze Deskové hry KONCEPT (25.07.2014)

KONCEPT

Koncept je desková hra rozvíjející slovní zásobu i představivost. Je určena hráčům od 10 let ale mohou ji hrát i mladší, záleží na představivosti a slovní zásobě konkrétního hráče. Princip hry je jednoduchý, ale velice zábavný. Prostřednictvím symbolů na herním plánu a barevných kamenů se snažíte v roli "vypravěče" popsat slovo, které jste dostali jako zadání na kartě. Hraje vždy několik skupinek hráčů proti sobě a během hry si vyzkoušíte roli toho, kdo ukazuje i toho, kdo hádá. Díky tomu, že je připraveno velké množství karet a na každé kartě si můžete vybrat ze tří slov (na každé kartě je celkem devět slov, tři kategorie podle obtížnosti po třech slovech), hra není nudná ani po delší době hraní. Právě naopak! Na herním plánu najdete totiž relativně dost symbolů, ve kterých se možná při prvním hraní můžete ztratit. Všechny jsou ale graficky velmi pěkně zpracovány a ke všem znakům je velmi přehledná legenda, která vás navede správným směrem. Po pár kolech si budete počínat jistěji. Pokud hrají hru děti, bylo by rozhodně lepší zahrát si pár kol nejprve s dospělými, kteří zajistí plynulost hry, a děti se tak lépe seznámi s herními mechanismy. V opačném případě hrozí, že hru odloží a nebude pro ně dostatčně zajímavá, což by byla veliká škoda.

Konec hry je jednoznačně určen počtem žetonků, které získávají skupiny podle toho, jak tychle dokázaly znázorňované slovo uhodnout. Doba samotného hádání však nijak omezena není, takže se nedá přesně určit, jak dlouho bude samotná hra trvat. To ale vůbec nevadí, hra totiž rozhodně není nudná a vzhledem k jednoduchosti pravedel je dost tvárná. Můžete se tak sami snadno modifikovat pravidla a třeba si i hru postupně zkrášlovat vlastními výmysly. Fantazii se v tomto případě meze opravdu nekladou.

Koncept je určitě vhodná hra do rodinného kolektivu, na párty s dospělými i jako stmelovací a ledy prolomující prostředek do různých společenství i do firem. I když se s touto hrou teprve seznamujete, pravidla přelouskáte během pár minut a hra může začít. Už v začátcích se hodně nasmějete, protože výklad náznaků, které zajišťuje "vypravěč", není nikdy 100 % jasný. I s legendou, vztahující se k symbolům na herním plánu, musíte napřed trochu uvažovat, aby vám došlo, co tím chtěl vlastně básník říct, no a v tom je právě pointa celé hry. Hráči nadhazují různé myšlenky a nápady, které jim zrovna přijdou zajímavé a vzhledem k tomu, že je povoleno dohadovat se a radit, je komunikace mezi hráči velmi intenzivní. Není pochyb, že hra rozvíjí slovní zásobu, představivost a prolomuje ledy mezi hráči, kteří se při ní mohou i seznámit.

Nesporná výhoda hry Koncept je v tom, že nepotřebujete žádné speciální znalosti k tomu, abyste ji mohli hrát, jako je tomu u jiných deskových vědomostních her. Jistě, pokud už jste natolik zdatní, že hrajete nejtěžší variantu této hry, pak byste měli mít alespoň dostatečný všeobecný přehled, ale ani to není až takovou podmínkou.

Materiál, ze kterého je hrací plán vyhotoven, toho vydrží dost natolik, abyste si dovolili brát hru i na výlety a do jiného prostředí, než je jen teplo domova. Pokud sami o sobě víte, že by hra mohla utrpět újmu, případně chcete zamezit jakémukoliv poničení, doporučujeme obalit hrací karty. Obecně karty v rukou hráčů u všech her trpí a karty této hry jsou navíc světlé a když jsou nové, tak jsou velmi pěkné. Je ale pravda, že při hře karty nežmouláte v ruce celou dobu jako u jiných deskových nebo ryze karetních her, takže je jejich životnost i bez obalu vyšší. Záleží na vás. Další hrací komponenty jsou adekvátní jak materiálem, tak nápaditostí. Ve hře najdete barevné kostičky, jimiž "vypravěč" popisuje slovo z karty a k nim barevně příslušné ukazatele (otazník a vykřičníky). Když je vše rozestaveno na herním plánu, hra působí velmi příjemně a vývojáři trefili do černého s výběrem komponentů, protože vše je přehledné a intuitivní.

Koncept je vhodný pro začínající deskovkáře i pro otrlé hráče. Na trhu máme možnost vidět každou chvíli nějakou novinku z řad párty her, často se jedná o obdobu známých Aktivit nebo něčeho podobného, ale Koncept si hraje se slovy jinak a nově. Díky tomu, že jej může hrát až 12 hráčů (jak jsme již zmínili, hra se dá snadno modifikovat i do jiných podob, takže počet hráčů může být i vyšší), můžete po ní sáhnout i ve chvíli, když nevíte, co si zahrát, protože spousta her končí svoji kapacitou na mnohem méně hráčích.

Stojí za to hru minimálně vyzkoušet, rozhodnutí je nakonec stejně vždycky na hráčích, ale jde bezesporu o originální novinku ze světa deskových her.

Pokud Vás hra zaujala a chtěli byste si ji případně koupit, najdete ji ZDE.